Motorové oleje – co jste možná nevěděli

Oil barrell

Známé rčení: „Kdo maže, ten jede“ platí bezpochyby i v automobilovém průmyslu. Díky motorovým olejům dochází nejen k ochlazování mechanických součástí, ale zároveň se prodlužuje i jejich životnost. Ta divně zapáchající viskózní tekutina má pro váš vůz velice důležité vlastnosti. Z čeho se tedy motorový olej vyrábí?

Z čeho se vyrábí

Základní složkou všech olejů (minerálních i syntetických) je ropa. Dále se přidávají různá aditiva pro zlepšení jeho vlastností – aditiva proti pěnění, proti oxidaci, modifikátory viskozity, proti opotřebení, detergenty a disperzanty (tzv. DD přísady).

Vlastnosti motorového oleje

Abyste udrželi hladký chod vašeho motoru, je třeba si umět vybrat vhodný motorový olej. Jeho správná volba vám zajistí nejen vyšší výkon vašeho vozidla, ale také jej chrání a čistí. Motorový olej zamezuje vzájemnému tření (tím se snižuje spotřeba) a opotřebovávání kovových povrchů v motoru, odvádí teplo, brání shlukování úsad a nečistot, předchází vzniku koroze motoru. To jsou základní důvody, proč byste neměli podceňovat jeho výběr.

Druhy motorových olejů

Oleje rozdělujeme na minerální, polosyntetické a syntetické. Obecně platí, že minerální oleje bývají nejlevnější a také nejméně kvalitní (vyrábějí se z ropy, která je zpracovávána v rafinérii), polosyntetické jsou již o něco kvalitnější, mají blízko k syntetickým olejům, a syntetické jsou považovány za oleje nejvyšší kvality (vykazují vyšší výkonnost, jsou také odolnější proti působení tepla a mají nižší odparnost).

Rozdělení tříd podle viskozity

Viskozita je velmi podstatnou složkou všech olejů. Musí být vhodně zvolena na základě okolní teploty nebo olej nebude správně plnit svou funkci. Závislost viskozity na teplotě je vyjádřena tzv. viskozitním indexem. Rozeznáváme šest zimních tříd (0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W – čím nižší číslo, tím může být okolní teplota nižší a na motor to nebude mít žádný negativní dopad, písmeno „W“ značí „winter“) a pět letních (20, 30, 40, 50, 60 – čím vyšší je číslo, tím vyšší může být okolní teplota).

Rozdělení tříd podle výkonnosti

Motorové oleje se dělí do výkonnostních tříd podle evropské normy ACEA nebo americké normy API. Tyto třídy určují, jestli je daný olej možný použít pro dieselové nebo benzínové motory nebo například pro jak staré motory je vhodný.

Výkonnostní třídy olejů podle ACEA

A – benzínové motory

B – dieselové motory osobních aut, dodávek a lehkých užitkových vozů

E – dieselové motory těžkých užitkových vozidel

C – zážehové a vznětové motory osázené částicovými filtry

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>