Kdy na výměnu rozvodového mechanismu?

11024472066_d74a97efae_z

Nepsané pravidlo říká, že po koupi ojetého vozu byste měli ihned zamířit do servisu a nechat si na voze zkontrolovat rozvodový mechanismus. Pokud se jím budete řídit, nic nezkazíte, ba naopak můžete ušetřit nemálo peněz. Co vše se skrývá za pojmem rozvodový mechanismus?

Co vyměnit na rozvodech

Při výměně rozvodů by se měl vyměnit celý systém – řemen (po 90 000 či až 120 000 kilometrech u některých vozidel) a kladky, případně i vodní pumpa (pokud ji také vyměníte, ušetříte si pozdější problémy s případným protékáním) a další příslušenství. Šetření zde není na místě. Každé ložisko, které nebylo vyměněno, se může zadřít, a výsledkem bývá rapidní snížení částky na vašem bankovním účtu. Někteří řidiči dají přednost koupi nového vozu, než uhrazení částky za celou opravu.

Nejnamáhavější částí tohoto mechanismu bývá řemen (v některých vozidlech se používá pro pohon řetěz), mezi další součásti patří také vodící a napínací kladky. Díky nim dochází k optimálnímu napínání řemenu, který by mohl i spadnout či přeskočit a hrozilo by ohnutí ventilů, v tom horším případě rovnou generálka hlavy motoru.

Druhy rozvodů

SV (Side Valves)

Tento druh rozvodu se již přestal používat v automobilovém průmyslu (i když jeho výroba byla levná a mohl se chlubit nízkou hmotností), neboť nevyhovoval tvaru spalovacího prostoru. Navíc u něj nebyla možnost korekce kompresního poměru.

OHC (Over Head Camshaft)/SOHC (Single OHC)

V hlavě motoru se nacházejí ventily a váčková hřídel (poháněna z klikové hřídele s tím, že je potřeba pohon přenést k hlavě). To je řešeno ozubeným řemenem, řetězem nebo ozubeným převodem. Musí být přesně definována poloha vačky vůči klikové hřídeli (zajištěno správné načasování).

DOHC (Double Over Head Camshaft)

Jedná se o modifikaci rozvodů OHC. Tyto rozvody se nejčastěji používají u čtyř a pěti-ventilového uspořádání – jedna váčková hřídel ovládá dva/tři sací ventily, druhá dva výfukové.

OHV (Over Head Valves)

V hlavě válců se nacházejí ventily a v bloku motoru hřídel. Za pomocí zdvihátka, vahadla a zdvihací tyčky se provádí mechanický přenos mezi vačkou a ventilem. Tento typ rozvodů se již příliš nevyskytuje, neboť není vhodný pro vysokootáčkové motory.

Desmodromický rozvod

Tento typ rozvodů se používá především u motocyklů Ducati. Ostatní rozvody mají zpětný pohyb ventilu zaručen pomocí pružiny. U závodních aut a motocyklů však pružina nestíhá ventil vracet. V tom případě je třeba použít desmodromický rozvod, u kterého jedna vačka ventil otevírá a druhá zavírá.

Řetěz nebo řemen

Naprostá většina současných osobních vozidel bývá poháněna ozubeným řemenem nebo řetězem (nejčastěji se používá pouzdrový či válečkový). Lepší značkové motory (Audi, Mercedes) používají řetězové rozvody, neboť déle vydrží a není u nich stanovena lhůta výměny.

Kolik to všechno stojí

Ještě před samotným nákupem vozidla byste se měli v první řadě informovat na cenu výměny rozvodového mechanismu. O mnohých modelů vás tato výměna nijak finančně nezruinuje, u některých vozů se vám však může značně prodražit.

Například u šestiválce staršího typu vozu se cena za rozvody může vyšplhat až na 30 000 Kč, čímž přesáhne cenu samotného vozidla. Výměna řemenu, například u škodovky, se dá pořídit v částce 6-8 000 Kč.

Zdroj foto: foter.com

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>